ΣΤΟΙΧΕΙΩΔΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ

ΓΝΩΜΩΝ

ΣΤΟΙΧΕΙΩΔΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ

«Παιδεία δύναμις ψυχῆς θεραπευτική» διαπίστωσε ὁ Πλάτων. Ὁ Μέγας Βασίλειος τονίζει : «ἐστί δέ παιδεία ἀγωγή τις ὠφέλιμος τῇ ψυχῇ, ἐπιμόνως πολλάκις τῶν ἀπό κακίας κηλίδων αὐτήν ἐκκαθαίρουσα». Δηλαδή, ἡ παιδεία εἶναι πολύ ὠφέλιμη στόν ἄνθρωπο, πού ἐκριζώνει, μετά ἀπό ἐπίμονη προσπάθεια, τίς κηλίδες τῆς ψυχῆς. Ἀλλά καί ὁ Γιῶργος Σεφέρης στίς Δοκιμές του (τόμ. Α΄, σελ. 236) σημειώνει : «Τά γράμματα εἶναι ἀπό τίς πιό εὐγενικές ἀσκήσεις καί ἀπό τούς πιό ὑψηλούς πόθους τοῦ ἀνθρώπου. Ἡ παιδεία εἶναι ὁ κυβερνήτης τοῦ βίου».

Βασικός πυλώνας τῆς παιδείας εἶναι τό καλό βιβλίο. Παρακάτω προτείνουμε βιβλία, τά ὁποῖα, κατά τήν ἄποψή μας, πρέπει νά κοσμοῦν τήν βιβλιοθήκη κάθε σπιτιοῦ. Ἡ ὕπαρξη μίας καλῆς καί ἐνημερωμένης βιβλιοθήκης ἀποτελεῖ ἀπαραίτητη προϋπόθεση γιά νά ἀποκτήσουν τά παιδιά – ἀλλά καί οἱ ἐνήλικες –  τήν καλή συνήθεια τῆς μελέτης βιβλίων πέρα ἀπό τά σχολικά καί νά τεθεῖ ἔτσι ἕνας φραγμός στήν ἀνεξέλεγκτη χρήση τῶν τεχνολογικῶν προϊόντων πού ἀμβλύνουν τήν κρίση καί παθητικοποιοῦν τόν ἄνθρωπο (κινητά, ἠλεκτρονικά παιχνίδια κ.λπ.), ἀλλά καί νά ἀνοίξει ὁ δρόμος γιά τήν διαμόρφωση ἑνός ἀνθρώπου μέ φρόνημα ὑψηλό καί ἀνοιχτούς ὁρίζοντες.

Ἀπαραίτητη σέ κάθε βιβλιοθήκη εἶναι ἡ γία Γραφή ὡς καθημερινό ἀνάγνωσμα. Ἀκολούθως βιβλία τῶν πατέρων τς κκλησίας – κυρίως τῶν Καππαδοκῶν καί τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου, τοῦ Ἁγίου Μαξίμου τοῦ Ὁμολογητοῦ, τοῦ Ἁγίου Ἐφραίμ τοῦ Σύρου, ἡ «Κλῖμαξ» τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Σιναΐτου καί «Ο ξομολογήσεις» τοῦ Ἱεροῦ Αὐγουστίνου. Ἐπίσης σημαντικά εἶναι τά βιβλία τῶν συγχρόνων Γερόντων. Προσφιλές ἀνάγνωσμα στίς μέρες μας εἶναι τά βιβλία τοῦ Γέροντος Παϊσίου, διότι σ΄αὐτά εἶναι πιό ἁπλά δοσμένα τά ὅσα εἶπαν οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας. Ἐπίσης βιβλίο σταθμός τό « ρθοδοξία καί θρησκεία το μέλλοντος» τοῦ Ἱερομονάχου Σεραφείμ Ρόουζ.

Σέ ἕνα ἄλλο ἐπίπεδο βοηθοῦν τήν αὐτογνωσία μας τά βιβλία τῆς ἱστορίας, τά γενικά καί εἰδικά· ἐνδεικτικά ἀναφέρουμε :  στορία το λληνικο Κόσμου καί το Μείζονος Χώρου (τόμοι Α καί Β) τοῦ Σαράντου Καργάκου, Κυβερνήτης Καποδίστριας καί πελευθέρωσις τς λλάδος τοῦ Ἀλέξανδρου Ι. Δεσποτόπουλου, Μικρά σία – πελευθερωτικός γώνας 1919 – 1922 τοῦ Κώστα Χατζηαντωνίου, Χίλια ἐννιακόσια εἰκοσι δύο, δοκίμιο γιά τή νεοελληνική δεολογία τοῦ Γιώργου Καραμπελιά, Τουρκοκρατία τοῦ πρωτ. Γεωργίου Μεταλληνοῦ, γέννημα καί θρέμμα Ρωμηοί τοῦ Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί ἁγ. Βλασίου Ἰεροθέου.

 

 

Ἐπίσης σημαντικά εἶναι τά βιβλία πού πραγματεύονται ζητήματα νεοελληνικῆς ταυτότητας καί ὡς τέτοια προτείνονται : κλειψη το ποκειμένου, Πέρα πό τό τομο, Ατοείδωλον γενόμην, Σύγχρονος Μηδενισμός καί Πατριδεγωφάγος, τοῦ Θεόδωρου Ζιάκα.

 

Στοιχειώδης βιβλιοθήκη λληνικν μυθιστορημάτων καί θεατρικν ργων

 

Ὅμηρος «δύσσεια», Αἰσχύλος «Πέρσαι», Σοφοκλῆς «ντιγόνη» καί «Οδίπους πί Κολων», Εὐριπίδης «φιγένεια ν Αλίδι», Αἴσωπος «Μύθοι», Ἄγνωστος «Τό χρονικόν του Μωρέως», Βυζάντιος «Βαβυλωνία», Λέων Μελάς «Γέρο Στάθης», Παν. Κανελλόπουλος «Πέντε θηναϊκοί διάλογοι» καί Διον. Σολωμός « γυναίκα τς Ζάκυθος», Σπ. Ζαμπέλιος «Κρητικοί Γάμοι», Ἀλεξ. Παπαδιαμάντης «Ο μποροι τν θνν», « φόνισσα», «Ο μποροι τν θνν», «Χαλασοχώρηδες», « νοσταλγία»,  «Βαρδιάνος στά σπόρκα», «Διηγήματα τν Χριστουγέννων», «πασχαλινά διηγήματα». Ἄγγ. Τερζάκης «πριγκιπέσσα ζαμπώ», Τατ. Σταύρου «άλω Πόλις», Θαν. Πετσάλης – Διομήδης «Ο Μαυρόλυκοι», Κ. Μπαστιά « Παπουλάκος», Πην. Δέλτα «Τά μυστικά το Βάλτου» καί «Τόν καιρό το Βουλγαροκτόνου», Δημ. Βικέλας «Λουκής Λάρας», Κων. Θεοτόκης « κατάδικος», Τάσος Ἀθανασιάδης «Τά παιδιά τς Νιόβης», Διον. Ρώμας «Τό ρεμπελιό τν ποπολάρων», Γιῶργος Θεοτοκᾶς «σθενες καί δοιπόροι», Ἄγγ. Βλάχος «Ο τελευταοι Γαληνότατοι», Κ. Κυριαζής «Ρωμανός Δ΄ Διογένης», Ἠλίας Βενέζης «Τό Νο 31328» καί «Γαλήνη», «Αολική γ», «κεανός», «νεμοι», «Στίς λληνικές θάλασσες», « ξοδος», Στρατής Μυριβήλης « δασκάλα μέ τά χρυσά μάτια», « ζωή ν τάφῳ» « Παναγιά γοργόνα», Φώτης Κόντογλου «ϊβαλί» «Πονεμένη Ρωμιοσύνη». «Τά ματωμένα χώματα», « ντολή», «Ο νεκροί περιμένουν», «Κατεδαφιζόμεθα», «Μέσα στίς φλόγες»,«πισκέπτες», «λέκτρα», ἀπό τήν Διδῶ Σωτηρίου. « γέρος το Μοριά», «Τά ματωμένα ράσα», «Μαντ Μαυρογένους», «Τό λιοντάρι τς πείρου», « ναύαρχος Μιαούλης» ἀπό τόν Σπύρο Μελά. «Σωκράτης», «Πίνδος», «Τό χρονικό της σκλαβις», «Μαρίνα» τοῦ Χρήστου Ζαλοκώστα.

 

Στοιχειώδης βιβλιοθήκη παγκόσμιας λογοτεχνίας – Πεζά καί θεατρικά ργα

 

Ρσοι λογοτέχνες: Φ. Ντοστογιέφσκι «δελφοί Καραμαζόφ», « λίθιος», «γκλημα καί τιμωρία»,  Νικ. Γκόγκολ «Νεκρές ψυχές», Ζαμιάτιν «μες», Ἀλ. Σολζενίτσιν «ρχιπέλαγος Γκουλάγκ», Μπ. Πάστερναγκ «Δρ. Ζιβάγκο».

Βρετανοί λογοτέχνες: Οὐ. Σαίξπηρ «Βασιλιάς Λήρ» καί «Τϊμων θηναος», Τζόναθαν Σουίφτ «Τά ταξίδια το Γκιούλιβερ», Γουόλτερ Σκότ «βανόης», Τζόρτζ Ὄργουελ «1984» καί « φάρμα τν ζώων», Ἄλντους Χάξλεϊ «Θαυμαστός καινούργιος κόσμος», Λούις Κάρολ « λίκη στή χώρα τν θαυμάτων», Τσ. Ντίκενς «λιβερ Τουίστ», «Χριστουγεννιάτικα κάλαντα» και «δύσκολα χρόνια» Ἄρτσιμπαλντ Τζόζεφ Κρόνιν «Τό κάστρο» καί «Τά κλειδιά τς βασιλείας», « δύναμη τς δημιουργίας» «Τά κλειδιά τς Βασιλείας», «Ο δύσκολες στιγμές το Σάνον» «Τά γουρα χρόνια» «Τά ρωϊκά χρόνια», « Τύραννος», Ντ. Ντεφόε «Ροβινσών Κροσσος».

Γερμανοί λογοτέχνες: Γκαῖτε «Φάουστ», Σίλερ «Μαρία Στιούαρτ», Τόμας Μαν «Τό μαγικό βουνό»

μερικανοί λογοτέχνες: Λόιντ Ντάγκλας « Χιτών» καί « Μεγάλος Ψαράς», Λ. Γουάλας «Μπέν Χούρ», Χάριετ Μπίτσερ Στόου « Καλύβα το μπάρμπα- Θωμά», Τζόν Στάιμπεκ «Τά σταφύλια τς ργς», Ἔρνεστ Χέμινγουαιη «Γιά ποιόν χτυπάει Καμπάνα», Πέρλ  Μπάκ « μάνα», « σκλάβα», «περήφανη καρδιά».

Γάλλοι λογοτέχνες: Βικτ. Οὐγκώ «Ο θλιοι», « Παναγία τν Παρισίων»,  Ἀλμπέρ Καμύ «Ο δίκαιοι», « πανούκλα», Μολιέρος « γαργαντούας», Ἀλεξ. Δουμᾶς πατήρ «Ο τρες σωματοφύλακες» καί « μαύρη τουλίπα», Ἰούλιος Βέρν « γύρος το κόσμου σέ 80 μέρες» καί «πό τή Γ στή Σελήνη», Ἕκτορας Μαλώ «Χωρίς οκογένεια», Πόλ Κλοντέλ «Τό τλαζένιο γοβάκι», Κλώντ Μωσσέ «γκλημα στήν ρχαία γορά».

λλων θνικοτήτων: Θερβάντες (Ἰσπανός) «Δόν Κιχώτης», Ἐρρ. Ἴψεν (Νορβηγός) « χθρός του λαο», Εὐγ. Ἰονέσκο (Ρουμάνος) «Ρινόκερως», Ἄρθ. Καῖσλερ (Οὖγγρος) « κομισάριος καί γιόγκι», Γιοχάνα Σπίρι (Ἐλβετίδα) «Χάιντι», Βίργκιλ Γκεοργκίου (Ρουμάνος) «πό τήν 25η ρα στήν αώνια ρα», Ἄννα Φράνκ (Ὀλλανδή) «Τό μερολόγιο τς ννας Φράνκ», Χένρικ Σιενκίεβιτς (Πολωνός) «Κβό Βάντις», Μορίς Μαίτερλινγκ (Βέλγος) «Τό γαλάζιο πουλί».

Καλή ανάγνωση!

shares