ΤΟ ΜΟΝΑΧΙΚΟ ΠΛΗΘΟΣ
Παρά τον υπότιτλο, που περιορίζει την αλλαγή του χαρακτήρα στον Αμερικανό, το κλασικό βιβλίο του Ρήσμαν αναλύει ουσιαστικά τον σύγχρονο άνθρωπο του Δυτικού κόσμου. Έχει επηρεάσει πολλούς μεγάλους στοχαστές της Ευρώπης και έχει σφραγίσει την κοινωνιολογική σκέψη, από τη δεκαετία του 1950 και μετά.
Μελετά τους ανθρώπους που ήταν στραμμένοι στην παράδοση, τους ανθρώπους που εστιάζοντας στον εαυτό τους και στις επιδόσεις τους, τους σύγχρονους ανθρώπους που είναι στραμμένοι στους άλλους. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
“Λαμπρό και πρωτότυπο” (Άρθουρ Σλέσινγκερ, Τζ.)
“Ερεθιστικό και προκλητικό” (Μάργκαρετ Μηντ)
Ο Ρήσμαν επισημαίνει ότι οι σύγχρονες δημοκρατίες ευνοούν την αυτονομία λιγότερο από όσο γενικά πιστεύεται. Η αυτονομία προϋποθέτει ένα υψηλό επίπεδο αυτοσυνειδησίας, που είναι πάντοτε δύσκολο επίτευγμα. Είναι επίσης εξαιρετικά δύσκολη μια μαζική αφύπνιση των ανθρώπων, που θα τους οδηγούσε να αντιδράσουν στην τελετουργική συμμόρφωση προς τις κοινωνικές επιταγές, να συναισθανθούν τη μοναξιά τους μέσα στο πλήθος των ομοίων και να επιχειρήσουν να αλλάξουν τη ζωή τους και την κοινωνία. (Θ. Γιαλκέτσης, Βιβλιοθήκη της ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑΣ, 14/12/2001)
Περιεχόμενα
ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ
Ορισμένοι τύποι χαρακτήρα και κοινωνίας
Χαρακτήρας και κοινωνία
Η χαρακτηρολογική πάλη
Από την ηθικότητα στο ηθικό: Αλλαγές στους παράγοντες διάπλασης του χαρακτήρα
Αλλαγές στον ρόλο των γονέων
Αλλαγές στον ρόλο του δασκάλου
Οι όμοιοι ως ένορκοι: Αλλαγές στους παράγοντες διάπλασης του χαρακτήρα (συνέχεια)
Η ομάδα ομοίων στο στάδιο της ενδοστρέφειας
Η ομάδα ομοίων στο στάδιο της ετεροστρέφειας
Παραμυθάδες ως παιδαγωγοί στην τεχνική: Αλλαγές στους παράγοντες διάπλασης του χαρακτήρα (συνέχεια)
Τραγούδι και ιστορία στο στάδιο της παραδοσιοστρέφειας
Οι εκκοινωνιστικές λειτουργίες των εντύπων στο στάδιο της ενδοστρέφειας
Τα Μ.Μ.Ε. στο στάδιο της ετεροστρέφειας
Ο ενδοστρεφής κύκλος ζωής
Άνθρωποι στην εργασία
Το παράπλευρο θέαμα της απόλαυσης
Ο αγώνας για αυτοέγκριση
Ο ετεροστρεφής κύκλος ζωής: Από το αόρατο χέρι στο ευχαριστημένο χέρι
Το οικονομικό πρόβλημα: το ανθρώπινο στοιχείο
Ο Γαλαξίας
Ο ετεροστρεφής κύκλος ζωής (συνέχεια): Η νυχτερινή βάρδια
Αλλαγές στο συμβολικό νόημα της διατροφής και του σεξ
Αλλαγές στον τρόπο κατανάλωσης της δημοφιλούς κουλτούρας
Σύγκριση των δύο τύπων
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Παραδοσιοστρεφές, ενδοστρεφές και ετεροστρεφές πολιτικό στιλ: Αδιάφοροι, ηθικολόγοι, ενημερωμένοι
Οι αδιάφοροι
Οι ηθικολόγοι
Οι ενημερωμένοι
Πολιτικές πεποιθήσεις: Αγανάκτηση και ανεκτικότητα
Η πολιτική ως καταναλωτικό αντικείμενο
Τα Μ.Μ.Ε. ως παιδαγωγοί στην ανεκτικότητα
Ξεφεύγουν τα Μ.Μ.Ε. από την πολιτική;
Η δεξαμενή της αγανάκτησης
“Στα όνειρα αρχίζουν οι ευθύνες”
Εικόνες της εξουσίας
Οι ηγέτες και οι καθοδηγούμενοι
Ποιος έχει την εξουσία;
Αμερικανοί και Κβακιούτλ
Αυτονομία
Προσαρμογή ή αυτονομία;
Ο προσαρμοσμένος, ο ανομικός, ο αυτόνομος
Ο αυτόνομος ανάμεσα στους ενδοστρεφείς
Ο αυτόνομος ανάμεσα στους ετεροστρεφείς
Ψευδής προσωποποίηση: Εμπόδια στην αυτονομία στην εργασία
Πολιτισμικοί ορισμοί της εργασίας
Μυθοποιητές, λουφαδόροι, απαραίτητοι
Η υπερπροσωποποιημένη κοινωνία
Επιβεβλημένη ιδιωτοποίηση: Εμπόδια στην αυτονομία στο παιχνίδι
Η άρνηση της κοινωνικότητας
Κοινωνικότητα και στέρηση των γυναικών
Κοινωνικότητες σε πακέτο
Το πρόβλημα της επάρκειας: Εμπόδια στην αυτονομία στο παιχνίδι (συνέχεια)
Η ουσία είναι το παιχνίδι
Οι μορφές ικανότητας
Οι ερασιτέχνες σύμβουλοι
Ελευθερώνοντας την αγορά του παιδιού
Αυτονομία και Ουτοπία
Πρόλογος στην έκδοση του 1961
Μετά είκοσι έτη – Δεύτερος Πρόλογος
Λεπτομέρειες
David Riesman
David Riesman, (born September 22, 1909, Philadelphia, Pennsylvania, U.S.—died May 10, 2002, Binghamton, New York), American sociologist and author most noted for The Lonely Crowd: A Study of the Changing American Character (with Reuel Denney and Nathan Glazer, 1950), a work dealing primarily with the social character of the urban middle class. “The lonely crowd” became a catchphrase denoting modern urban society in which the individual feels alienated. Also entering common speech were the labels he applied to two of the three character types that he identified in the book: “inner-directed” and “other-directed.”
Educated at Harvard University (A.B., 1931; LL.B., 1934), Riesman served as clerk to U.S. Supreme Court justice Louis D. Brandeis (1935–36) and taught law at the University of Buffalo (now State University of New York at Buffalo, 1937–41). He was a professor of social sciences at the University of Chicago (1946–58) and subsequently taught at Harvard until his retirement in 1980. Among his other writings are Faces in the Crowd: Individual Studies in Character and Politics (with Glazer, 1952), comprising interviews on various issues raised in The Lonely Crowd, and Abundance for What? and Other Essays (1964), a collection of essays elaborating some of those issues, with particular reference to the sociological effects of the Cold War.
David Reasman with his students
According to Riesman’s theory, in preindustrial societies having a high potentiality for population growth (e.g., medieval Europe), the typical individual is “tradition-directed,” his personal values being determined by the traditions of a highly structured society or by power relations within its major divisions, such as classes, professions, castes, or clans. These values are characteristically passed intact from one generation to another. When the population is growing but has not reached the stage of crowding (e.g., western Europe from the Renaissance to the early 20th century), the “inner-directed” individual predominates. His personal values are determined early by his immediate family, are not necessarily related to any wider social forces, and are also likely to remain unchanged. In heavily industrialized societies, where the population is dense and perhaps beginning to decline, the “other-directed” individual emerges. His life is in large part shaped by “peer groups” of persons whom he resembles in age, social class, or otherwise, and he adjusts his values to conform to those of his group in a constant process of change.
source : Brittanica
βιβλιόφιλος